KÖP & LEVERANSVILLKOR

Beställning

Beställning av våra produkter sker exklusivt via vår webbutik eller på plats i vårt showroom. En beställning är genomförd då fått ett autosvar samt mottagit en personlig orderbekräftelse via e-post. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikel informationen. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Priser

Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms. Momsen ligger på 25 procent för alla varor. Frakt eller expeditionsavgift tillkommer. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Betalsätt

Klarna

Vi använder Klarna samt Nets som leverantörer av vår kassa. Detta innebär att vi kan komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen data skyddsinformation. För din säkerhet skall alltid den adress som du är folkbokförd anges vid betalning via Klarna. Vis du flyttar innan leverans - varmt välkommen att kontakta oss för komplettering av personuppgifter och uppdaterad leveransadress.

Företag och organisationer
När du handlar som företag eller organisation betalar du mot faktura eller mot kortbetalning. Betalningsvillkor för faktura är 14 dagar efter fakturadatum om inte annat överenskommits. Vid sen betalning debiteras dröjsmålsränta samt påminnelseavgift.

Privatpersoner
När du handlar som privatperson betalar du med kortbetalning (Nets checkout) eller Klarna checkout. Vi tar emot VISA och Mastercard.

OBS! Tänk på att om du beställer via fakturabetalning (Klarna), så löper fakturatiden även om du inte hämtat ut paketet! Följ alltid förfallodatumet till Klarna AB. Oavsett om du gjort en retur, reklamation eller ett byte och sänt varan tillbaka till oss, så skall förfallodatumet till Klarna hållas. Eventuell återbetalning regleras i efterhand av Hemdesigners förutsatt att returen uppfyller villkoren för returrätt. Mer information hittar du på www.klarna.com

* Vid kortbetalning dras pengarna inom några dagar efter genomförd beställning. 

* Väljer du att betala med Klarna faktura skickas fakturan i samband med planerad leverans. Därefter ska fakturan betalas inom 14 dagar.

Kunduppgifter

I och med att du lägger in dina personuppgifter kommer dessa att förtecknas i ett databaserat register hos oss. Då samtycker du till att SDG - Swedish Design Group får behandla dina personuppgifter enligt GDPR.

Leverans

Vi på Hemdesigners arbetar hårt för att din beställning skall levereras inom den angivna leveranstiden. Generella leveranstider finns alltid tillgängliga under respektive produkt, vidare mottar du närmare leveransinformation vid mottagande av orderbekräftelse. 

Notera att det är du som kund som ansvarar för att korrekt leveransadress är angiven. Vid ändring av leveransadress skall kundservice kontaktas omgående. 

Leverans uppdateringar skickas alltid per mejl till den mejladress som du angivit vid beställning. Vänligen mejla endast från denna mejladress samt ange fyrsiffrigt ordernummer (HD ORDER: xxxx) vid funderingar gällande status för din order. 

Lagervaror levereras inom ca 7-10 arbetsdagar efter det att Hemdesigners skriftligen bekräftat din beställning genom en Orderbekräftelse per mejl (ej autosvar). Vid upphämtning av vara i vårt showroom / lager får du alltid en sms-avi när order finns att hämta. Notera att varan bör hämtas inom 5 arbetsdagar från dess att du mottagit sms-avin. I orderbekräftelsen står information gällande om varan hämtas i vårt showroom eller på vårt lager. Upphämtning sker i första hand personligen mot uppvisande av giltig legitimation samt orderbekräftelse. Bud visar bådas legitimation. Om en produkt blir slutsåld efter att du har lagt en beställning får du alltid ett besked om när varan kan levereras. 

Om varan är en beställningsvara är leveranstiden ca. 8-14 veckor, räknat från det att Hemdesigners skriftligen bekräftat din beställning genom en Orderbekräftelse per mejl (ej autosvar). 

Leveransförseningar kan eventuellt uppstå på grund av externa faktorer som ligger utanför vår kontroll och normala planering. Hemdesigners avsäger sig skyldigheten till ersättning vid eventuella leveransförseningar. 

Leverans sker oftast vardagar mellan 07:00 - 17:00. Alla leveranser sker till gatuplan / tomtgräns / port. OBS! Inbärning ingår ej. Vi reserverar oss rätten att inte köra beställda produkter till vissa adresser. Det gäller till exempel leveranser som måste ske med färjetransport. Kontakta oss på info@hemdesigners.se för mer information.

Returer för privatpersoner

Du har rätt som privatperson att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du mottagit varan alt. den dag du mottagit sms-avin gällande upphämtning i vårt showroom / lager. Notera att returer endast kan genomföras för vissa varor. Vänligen se rubriken “Undantag returer” nedan för information om när det inte är godkänt att returnera en vara eller kontakta kundsupport för närmare information. 

Vid en retur, kontakta kundsupport som lämnar uppgifter om korrekt returadress. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara helt oanvänd och i originalförpackning från leverantören (om en sådan skickats med). Originalförpackning får ej skadas, den måste vara hel och får ej tejpas på eller skadas på annat vis. Den returnerade varan ska komma fram i det skick som när den mottogs. Om du utnyttjar din ångerrätt betalar du fraktkostnaden tillbaka till Hemdesigners själv. Detta gäller även om du valt att skicka varan till vårat showroom.

Är varan skrymmande eller om vikten på paketet överstiger vad som får tas emot på ett utlämningsställe kommer du även att bli debiterad en upphämtningskostnad oavsett om varan hämtas upp på din bostads- eller företagsadress. Vid retur ska du bifoga en kopia på följesedel. Produkten måste vara i originalförpackning.

Vi debiterar en avgift för paket som inte hämtas ut, vilket motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt en hanteringsavgift på 200 kr och eventuell postförskottsavgift.

Öppet köp gäller ej vid köp av presentkort.

Undantag returer

Vissa undantag i ångerrätten kan förekomma om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig. På din orderbekräftelse som du mottar efter beställning (ej autosvar) finner du alltid information vis ångerrätten gäller för din order eller inte. 

Notera att ångerrätten inte gäller vid beställningsvaror, utställningsexemplar samt specialbeställda produkter, tex. soffor, fåtöljer eller specialbeställda stolar. Om du är osäker på vad som gäller vid din beställning är du välkommen att kontakta oss.

Garanti

2 år garanti på alla designmöbler från Hemdesigners

Våran ambition på Hemdesigners är att handplocka, utveckla och skapa vackra designföremål och möbler tillverkade i en kvalite att hålla länge. Vi jobbar med flertalet skickliga hantverkare som tillverkar våra möbler för hand utefter denna vision. I enlighet med köplagen erbjuder vi 24 månaders garanti på alla våra möbler - men vi förväntar oss naturligtvis att de skall hålla längre än så förutsatt att våra möbler hanteras i enlighet med Hemdesigners skötselanvisningar. Se: Material & Skötsel 

Vår garanti gäller i enlighet med de villkor som framgår i nedanstående garantivillkor.

Vad omfattas av garantin? 

Garantin täcker dolda fabrikationsfel och säkerställer en avhjälpning av eventuella fel inom garantiperioden - förutsatt att garantivillkoren uppfylls. 

Hur länge gäller garantin?  

Garantin gäller i 2 år (24 månader) och denna period räknas från dess att varan har levererats till dig som kund. Garantin är giltig genom uppvisande av en orderbekräftelse samt en korrekt ifylld reklamationsblankett erhållen av säljaren. Vidare förutsätter vi att eventuella fel eller brister rapporteras till oss inom skälig tid från dess att felet har konstaterats. 

Utöver garantin på 2 år har du som kund reklamationsrätt i 3 år (36 månader) enligt konsumentköplagen. 

Garantin omfattar inte:  

- Vanligt slitage, färgskiftning, pilling eller andra normala förändringar under en produkts livscykel. 

-Skärmärken, repor eller andra skador orsakade av felaktig användning, transport eller hantering. Olyckor, slag eller skador orsakade av externa faktorer eller felaktig hantering. 

-Materials naturliga egenskaper. Möbler som är tillverkade i olika tyger eller blandmaterial, tex. att tyg eller skinn kan få små rynkor på kuddar, stoppning eller plymåer med tiden, samt att tyger kan töjas en aning i och med användning. Detta är helt naturliga egenskaper som man måste ta hänsyn till och omfattas ej av garantin. 

-Sits eller plymåer som har en fyllnings av dun, kallskum och/eller silikonfiber har  en benägenhet att ändra form. Detta är en fysisk egenskap hos fyllningen och omfattas ej av garantin. För lång livslängd på material och fyllningar förutsätts att man sköter om sina möbler enligt skötsel anvisningarna. Se: Material & Skötsel

-Externt orsakade skador och missfärgning på grund av bristande eller felaktig skötsel/underhåll/rengöring i enlighet med skötsel anvisningarna. Vid osäkerhet gällande hantering av ett visst material är du alltid välkommen att kontakta kundservice. Se: Material & Skötsel 

-Produkter som har förvarats, monterats eller använts felaktigt, missbrukats eller ändrats på, samt produkter som har utsatts för höga temperaturvariationer, placerats i direkt solljus eller i en miljö som produkten inte lämpar sig för, t.ex. utomhus. Garantin omfattar ej fuktskador. 

-Varor med ett redan reducerat försäljningspris pga. felaktig funktion eller skada

Hur går jag tillväga för att anmäla ett fel?  

Eventuella skador anmäls endast skriftligt till vår mejl: info@hemdesigners.se . Notera att anmälan om eventuella fel muntligt via telefon inte är ett påbörjat reklamationsärende. Reklamation sker genom en ifylld reklamationsblankett som erhålls från Hemdesigners eller laddas ner HÄR. En korrekt ifylld reklamationsblankett underlättar hanteringen av ditt ärende. Förutom den ifyllda reklamationsblanketten krävs bilder på den upplevda skadan (som konstaterat på reklamationsblanketten) samt kvitto eller orderbekräftelse. 

Vad gör Hemdesigners för att åtgärda felet?  

Efter mottagen komplett reklamationsblankett undersöker Hemdesigners ärendet för att göra en bedömning vis felet täcks av garantin. Ärendet besvaras i vanliga fall inom 30 arbetsdagar. Vis felet omfattas av garantin och tillverkaren medger fel kommer kravet i första hand att mötas genom avhjälpning av felet. 

Om avhjälpande av felet medför en kvalitativ eller estetisk förlust kan köpare och tillverkare, el­ler köpare och säljare, komma överens om kompensation.

Vid den händelse då köpare på något sätt förhindrar till­verkaren eller säljaren att avhjälpa felet anses att köparen avstår från sitt garantianspråk, och därmed avslutas reklamationsärendet.

Fel som omfattas av garanti varken påverkar eller gör att avtal som slutits i samband med köpet hävs. Köparen är fortfarande pliktig att fullfölja ingånget avtal.

Reklamation

Du som kund hos oss har 3 års reklamationsrätt.

Hur reklamerar jag en vara? 

Om du mot förmodan får en felaktig eller defekt vara ska du kontakta kundsupport så snart som möjligt - dock senast inom 3 dagar efter mottagandet av varan. Reklamation måste ske skriftligt till info@hemdesigners.se och en reklamationsblankett som erhålls av Hemdesigners måste fyllas i. Du kan även ladda ner reklamationsblanketten HÄR. En korrekt ifylld reklamationsblankett underlättar hanteringen av ditt ärende. Förutom den ifyllda reklamationsblanketten krävs bilder på den upplevda skadan (som konstaterat på reklamationsblanketten) samt kvitto eller orderbekräftelse. 

Notera att vi endast behandlar reklamationsärenden skriftligt via mejl för din säkerhet. Uppdateringar gällande ditt ärende skickas alltid till den mejladress som angavs vid beställning. 

VIKTIGT! Upptäcks en skada/fel/smuts direkt vid uppackning är det viktigt att bild tas på en gång när varan fortfarande är i emballaget, för att stärka att produkten levererades i det här skicket och inte uppstått vid uppackning. Hemdesigners frånsäger sig allt ansvar för leveransfel om ovanstående kriterier inte uppfylls vid reklamationen. Om din felanmälan är godkänd kontaktar vi dig för att ge ytterligare instruktioner. Vid godkända returer sänder vi vidare instruktioner för att skicka tillbaka varan på vår bekostnad.

Transportskador   

Vi uppmanar dig att noggrant undersöka godset vid leverans för att säkerställa att det inte finns några skador på emballaget. Om varan skadas under transporten är fraktbolaget betalningsansvarig - därför måste synliga transportskador noteras direkt på chaufförens handskanner eller fraktsedel.

Synliga och dolda transportskador måste även anmälas till Hemdesigners skriftligt inom 3 dagar.  Observera att om du upptäcker någon / några skador eller fel direkt vid uppackning måste bilderna göras direkt där även själva emballaget är synligt för att säkerställa att skadan / felet inte uppstått vid inbärning / uppackning eller användning av varan.

Om varan skadas eller kommer bort när du returnerar är du betalningsansvarig.

Levererad vara får inte returneras utan vårt godkännande. Kontakta alltid kundsupport innan du returnerar en vara. Vid reklamation ska du bifoga en kopia på följesedel eller ett brev med namn, adress och ordernummer.

Om leverans-, fakturaadress eller beställd vara är fel på grund av felaktiga uppgifter från kunden, debiteras en hanteringsavgift på 280 kr.

Dolda fel: Anmäls skriftligt till info@hemdesigners.se så snart felet upptäckts. Vänligen fyll i och bifoga vår reklamationsblankett.